Föräldrar berättar

Att lämna barnen på förskolan och veta att de har det bra är det viktigaste, berättar Anders Norin som har båda sina barn på förskolan Helge. Tillsammans med sin sambo letade han efter en förskola och de sökte förutsättningslöst.

Helge var något som föll dem i smaken på många sätt. Att det råkar vara ett föräldrakooperativ har inte påverkat valet i mer än att det kändes skönt att ha möjligheten att kunna påverka till det bättre för barnen, berättar Anders.

-Vi kom hit och hälsade på. Vi kände att det här är ett underbart ställe, där barnen har det bra så det var inget svårt val, säger Anders.

Förskolans fysiska miljö var också något som fångade parets intresse. Det var rymliga lokaler med allt från snickarvrå, ateljéer, kuddrum och dockrum. Det kändes att alla barn kunde hitta sin grej där. När det sen kommer till utemiljön är den nästan ännu bättre. Förskolan ligger på en återvändsgata och det skapar ett lugn i sig. Gården är stor och har en del som det är lekplats på och en del som är skog, vilket barnen tycker är väldigt roligt.

-Barnen får verkligen en stor yta att röra sig på och leka, säger Anders.

Efter att de haft sin äldsta son på förskolan ett tag så märkte de att det egentligen inte är så mycket sysslor som de trodde från början.

-Städningen kan man nästan se som egentid, säger Anders och det är inte så svårt att städa när man är medveten om att det är för sitt barn som man gör det fint.

En i varje familj är alltid med i någon av de 5 arbetsgrupperna. Det är styrelsen, admingruppen, ekonomi, fixargruppen och personalgruppen. Anders är med i personalgruppen och det är något han tycker är givande att få lära sig om hur det är att ta hand om personalfrågor.

Något som Anders vill lyfta fram är personalen. De alla har jobbat där väldigt länge och inger en stabilitet utöver det vanliga berättar han.

-Personalen är riktiga guldklimpar. Det får mig att känna mig trygg, att mina barn har det bra när de är där, säger Anders.